Naslovna Intervju Intervju Rade Samčević- HT agencija

Intervju Rade Samčević- HT agencija

444
0

Da li mislite da će turističko tržište u Beogradu rasti u pogledu broja turista?

Kao što možemo videti, Beogradsko tržište ima konstantu rasta u poslednje vreme i siguran sam da će taj trend nastaviti. Predvideti koji su mu krajnji dometi teško je reći, ali je verovatno da će biti značajno uvećanje u periodu koji je pred nama.

U poslednje vreme se otvorilo mnogo kako malih tako i velikih hotela. Kakvi hoteli po Vašem mišljenju nedostaju Beogradu?

Mišljenja sam da nam nedostaje hotela najviše kategorije, ali i hotela nižih kategorija za manjebudžetne goste. Zaista je retkost da se otvori potpuno nov hotel sa dve ili tri zvezdice. Uglavnom se tržište novih hotela, bez obzira na veličinu bazira na četiri zvezdice.

Koja će destinacije u Srbiji po Vašem mišljenju rasti u pogledu broja turista i novih objekata? 

Predviđam dalji rast Kopaonika i Zlatibora jer se pored razvijene destinacije, planira još novih kvalitetnih objekata, ali i Vrnjačke banje u koju je došlo nekoliko važnih investitora, koji će unaprediti ponudu vrhunskog smeštaja. Na žalost, druge destinacije moraju da sačekaju da se stvore neophodni uslovi za njihov razvoj, a tu pre svega mislim na baznu infrastrukturu.

Često se menadžeri hotela i restorana naročito u unutrašnjosti Srbije suočavaju sa nedostatkom radne snage. Kakvo je Vaše mišljenje o ovom problemu ?

Mislim da za njih to jeste veliki problem. Ali, pre toga, trebamo se upitati zašto postoji nedostatak radne snage. Mislim da nije teško pronaći ili privući adekvatnu radnu snagu, ali da li umemo da ih motivišemo da rade za nas? Ili , da li umemo da one koji nam se prijave za posao adekvatno selektujemo i obučimo.  Plašim se da je veći problem naći kvalitetne menadžere nego kvalitetne zaposlene. Jer dobar menadžer može kreirati dobar tim, obučiti svoje ljude i napraviti rezultate. Loš to nije u stanju, već će i sa dobrim radnicima napraviti loše rezultate.

Da li mislite da domaći hotelijeri dovoljno ulažu u obuku i razvoj radnika? Da li se vidi napredak u odnosu na prethodne godine?

Naravno da obuka i razvoja zaposlenih nije nikad dosta. Pohvalno je da su naši hotelijeri prepoznali benefite edukacije zaposlenih. Indikativno je da se uglavnom edukacije rade u našim najboljim hotelima. Možda je i to odgovor zašto su uspešni. Ali, moram da napomenem da je sve više interesovanja za ovu oblast i da se napredak vidi u odnosu na prethodne godine.

Da li nam možete reći o Vašem radnom iskustvu?

Ukratko, ono je preko 27 godina. Sve vreme je u hotelskoj industiji i prošao sam sve „stepenike“, od radnika do direktora. Radio sam u internacionalnom hotelskom lancu, koji je gradio moju karijeru, uložio ogromna sredstva u moje obrazovanje, ali sam se i ja, godinama trudio na prikupim što više znanja i oblasti hotelijerstva, konvencionalnim i nekonvencionalnim putem. Poslednjih 8 godina vodim agenciju za konsalting i menadžment, gde sam svoje delovanje proširio u zemlje regiona, ali i šire. Kada bih bio konkretniji, uzelo bi nam dosta prostora da navedem šta sam sve radio.

Kako ste doneli odluku da osnujete HT Agenciju, s obzirom da ste radili na veoma dobrim mestima?

Vrlo jednostavno sam doneo odluku, onog trenutka kada sam se uverio da mogu da bude konkretniji, produktivniji i raznovrsniji. Želja mi je bila da radim što više različitih projekata,kroz koje bih napredovao, učio i pratio savremene trendove. Ipak je to teško  kada radite u jednoj kompaniji, mogućnost su vam mnogo manje. Na kraju, želeo sam da budem i „svoj gazda“, što bi naš narod rekao.

Da li nam možete reći nešto o Vašoj agenciji(kada je osnovana i sl.), koje usluge pružate potencijalnim klijentima?

Agencija HT bavi se konsaltingom i menadžmentom pre svega u oblasti hotelijerstva. Osnovana je pre 8 godina, a usluge koje pružamo su raznovrsne. Od konsaltinga, upravljanja raznih procesa, pa do edukacija menadžmenta i osoblja. Ciljna grupa su nam nezavisni hoteli, a sa hotelskim lancima sarađujemo uglavnom u domenu edukacija.

Sarađivali ste sa velikim brojem hotelijera u Srbiji, ali i u inostranstvu. Kakva su Vam iskustva?

Iskustva su razna, predivna i mogu da se pohvalim da sam svuda nešto novo naučio. Moram priznati da naši hotelijeri ili bolje rečeno investitori, ne zaostaju mnogo za razvijenim zemljama. Čak i naši zaposleni pružaju uslugu na svetskom nivou. Ono gde postoje značajnije razlike i gde još uvek nismo uhvatili korak sa svetom jeste kvalitetan i edukovan menadment. Zaista, u odnosu na broj hotela koji postoji, procenat kvalitetnog menadžmenta je veoma mali.

Da li ste nekada radili kompletnu regrutaciju zaposlenih za neki novi hotel? Po Vašem mišljenju, kako se mogu privući kvalitetni kandidati?

Naravno da sam radio kompletnu regrutaciju kadrova uvek kada je u pitanju bilo otvaranje novog hotela. Načini kako se privlače kvalitetni radnici su višestruki. I nije plata ta koja će privući radnike, već potpuno neki drugi elementi ili uslovi rada. Ipak, to ne znači da plata nije bitan faktor, ali nije presudan. Radnike će privući ideja hotela, koncept, mogućnost edukacije, napredovanja. Privućiće ih kvalitetan menadžment, poštovanje dogovora i kvalitetni uslovi rada.

Želite još zanimljivih intervjua, kliknite ovde!

Da li Vaša kompanija posreduje pri zapošljavanju ? 

Da, agencija HT posreduje pri zapošljavanju. Međutim, to nije kod nas onako kako bi trebalo da bude. Veoma često vlasnici ili menadžeri hotela zapošljavaju zaposlene na osnovu svojih osećaja, bez dovoljno znanja kako to uraditi efektivno. Neki se oslanjaju na specijalizovane agencije za zapošljavanje, ali je ipak najbolje kada to urade ljudi iz struke. To ne znači da treba zanemariti agencije, već da konačnu odluku ko će raditi donesu profesionalci, koji poznaju procese rada. Jedno od iskustava koje sam imao je i rad sa velikom kućom EMAAR iz Dubaija, za koju sam bio angažovan upravo na poslu regrutacije osoblja.

Veliki broj mladih se odlučuje za studije turizma. Da li smatrate da je to profesija koja će biti tražena i u budućnosti?

Potpuno sam uveren da hoće. Ali, uspeće samo oni koji to upišu iz ljubavi prema turizmu, a ne iz razloga što nisu mogli da upišu nešto drugo.

Veliki broj mladih odlazi iz Srbije da radi u oblasti ugostiteljstva i turizma, da li smatrate da će se Srbija suočiti sa manjkom radne snage u ovim oblastima i koja su po Vama rešenja, kako ne bi do toga došlo?

Ne mislim da je to problem. Pa oni odlaze upravo iz razloga što ovde nema posla za njih. Ali, primetno je da se mnogi vraćaju i prave lepe karijere, s obzirom da su sa sobom doneli znanje, nove trendove i svetske standarde. Na kraju krajeva, oni će unaprediti naše hotelijertsvo. Samo jedan od takvih primera je Žile Vasić, potpredsednik Delte i direktor hotela Crown Plaza Beograd, a da ne spominjem druge.

Kakvi su planovi Vaše agencije za budućnost? Da li možete da nam otkrijete da li imate neke nove projekte u planu?

Planovi su veliki i želim da što više radim na stranom tržištu, pri tome ne zapostavljajući naše. Pored ostalog, jedan od većih projekata koje trenutno radim je za investitota iz Abu Dabija, na kreiranju i uspostavljanju potpuno novog internacionalnog hotelskog brenda. Do kraja godine treba da se otvori njihov prvi hotel u nizu, u Meksiku.

Šta biste poručili kompanijama koje ne ulažu u svoje zaposlene?

Zaposleni su najvažniji segment hotelske usluge. Bez investiranja u njih, to znači da ne investirate u svoj proizvod. Rezultat toga su nezadovoljni gosti. A nezadovoljni gosti učiniće vlasnike nezadovoljnim. Samo zadovoljan gost će vam ostvariti profit. Mnogi misle da goste privlaće prelepi hoteli, skup enterijer, bogata oprema, a zapravo gosti traže uslugu koju će im pružiti kvalitetni radnici. Oni su vezivno tkivo cele hotelske ponude i najveći deo kvalitetne usluge.

Ostavite komentar

avatar