Naslovna Blog Specifičnosti kineskih turista i njihove navike

Specifičnosti kineskih turista i njihove navike

268
0

Kinesko tržište u brojkama

U prvom kvartalu 2018. godine broj kineskih turista koji su posetili  Evropu porastao je za 35% u odnosu na prošlu godinu. Potencijal kineskog tržišta, međutim daleko je veći jer svega oko 7% kineskog stanovništva poseduje pasoš. S obzirom da Narodna republika Kina ima milijardu i 340 miliona stanovnika, to znači da malo manje od 100 miliona kineskih turista ima pasoš, a najave su da će se broj značajno povećati u narednim godinama. Za Evropu koja, kao kontinent ima oko 750 miliona stanovnika ovo predstavlja ogromnu šansu za još veći razvoj u oblasti turizma.

Kina zauzima treće mesto na rang listi po visini međunarodnih putnih troškova, odmah posle Nemačke i SAD-a. Razlog ove pojave jesu visoki porezi na luksuzna dobra u Kini, zbog čega je jedna od glavnih stavki na njihovim putovanjima upravo shopping luksuznih proizvoda. Brendovi u Evropi su posebno atraktivni za kineske turiste.

Evropa je sve više u konkurenciji sa drugim regionima kao što su SAD ili Australija za sve atraktivnije kinesko tržište koje je veoma specifično kako u pogledu turističkih I poslovnih navika tako i u pogledu vrednosti kojima posvećuju posebnu pažnju.

Tradicija turističkih kretanja

U Kini postoje dva glavna praznika u toku godine. Prvi je kineska Nova godina koja po lunarnom kalendaru nema fiksni datum pa se uvek slavi u periodu krajem januara/početkom februara. Drugi praznik je Dan državnosti Narodne republike Kine koji se slavi prvog oktobrai traje 3 dana. Slavlje kineske nove godine zvaničnotraje 15 dana i svaki dan ima poseban ritual obeležavanja, a najviše rituala se odnosi na slavlje u krugu porodice.Predstojeća kineska Nova godina će početi 5. februara 2019. godine.

Evropa je uvek bila broj jedan na turističkoj mapi za stanovništvo Azije. Romantična konotacija destinacija poput Pariza, Venecije i Provanse je uvek budila žudnju i duboku želju za doživljajem Evrope upravo na ovaj način. Prvi dolazak na Evropski kontinent je uvek bio povezan sa najatraktivnijim destinacijama, dok turisti koji imaju dugu turističku tradiciju obilaženja Evrope sada istražuju njene neotkrivene oblasti poput prirodnih lepota Balkana.

Prosečno trajanje putovanja kineskih turista u Evropi je jedna do dve nedelje. Odlučujući faktor pri izboru destinacije i aranžmana je stepen autentičnosti iskustva koje mogu da dožive na svom putovanju.

Preferirani način putovanja kineskih turista je oduvek bio u sklopu paket aranžmana u kojem grupa često poseti 8 zemalja za 10 dana. Međutim trend od poslednje dve godine je da se sve više odlučuju da svoje putovanje svedu na samo tri ili četiri lokacije provodeći nekoliko noćenja na jednom mestu.Sve se više odlučuju za individualna putovanja umesto grupnih obilazaka. Za većinu kineskih turista osećaj ”u dobrim rukama” je veoma važan, zato bez podrške turističkog vodiča koji poznaje njihov jezik, mnogi kineski putnici se često osećaju neudobno zbog jezičkih barijera.

 

Kineski turisti vode računa o dva aspekta tokom njihovog putovanja

Jedan aspekt jeste koji će utisak ostaviti njihov put na prijatelje, kolege i porodicu u domovini.Status i prestiž u društvenom okruženju često su povezani sa materijalnim vrednostima ipredstavljanjem svog imidža na društvenim mrežama, zato prosečni kineski turista napravi 1.000 fotografija za 10 dana na svom putovanju. WeChat je kineska višenamenska aplikacija koja je prvi put aktivirana 2011. godine, a do 2018. godine jedna je od najvećih samostalnih aplikacija za mobilne uređaje sa preko milijardu aktivnih korisnika. Sve obaveze jednog stanovnika Kine mogu se obaviti preko nje: plaćanje računa, zakazivanje bolničkih pregleda, svakodnevne transkacije plaćanja, pristup društvenim mrežama, pretraživanje sadržaja… Društvena mreža koju najviše koriste je Veibo mreža koja je u stvari nalik kombinaciji Twitter-a i Facebook-a.

Drugi aspekt njihove pažnje jeste poštovanje na destinaciji od strane domaćina. Kineski turisti doživljavaju, prema svojim merilima, dosta nelagodnih situacija prilikom putovanja u bilo kom delu sveta. Ukazivanje poštovanja od strane zaposlenih u hotelu, u restoranu i svim ostalim objektima koji pružaju uslugu je otuda posebno važno za kineskog turistu, a koje se ogleda kroz pružanje kvaliteta i ljubaznosti prilikom boravka u istim. Lični prestiž i društveni status gosta najviše dolazi do izražaja prilikom brzine i kvaliteta usluge koju dobijaju na svom putovanju. Kako bi se generisalo razumevanje kulturnih razlika na obe strane, domaćini bi trebalo da obrazuju zaposlene o kineskoj kulturi i njihovim navikama.

Turističke navike

Jedan od značajnih momenata za kineske turiste u stranoj zemlji, jeste kada ih u smeštaju sačeka topla dobrodošlica u vidu postavljenog čajnika, pristup kineskim medijima ili kineska hrana kao deo usluge. Što se tiče servisa, Kinezi zahtevaju instant odgovor na postavljeni zahtev i veoma osuđuju kašnjenje. U bezbednom okruženju poznato je da  u stvari vole da rizikuju.U Kini jedan od glavnih vidova zabave jeste kockanje, koje obožavaju da praktikuju i na svojim putovanjima. Obuka i zapošljavanje kineskih radnika s poznavanjem evropske kulture je faktor koji značajno doprinosi njihovom celokupnom turističkom iskustvu. Kineski putnici favorizuju trpezariju u vidu švedskog stola u odnosu na restoran sa posebnim menijem vrhunskog kuvara. Takođe, preferiraju hotele dizajnirane sa simbolima kulture zemlje u kojoj borave i ne traže smeštaj sa tradicionalnim kineskim dizajnom. Radije biraju hotele u samom centru grada, nego u prigradskom okruženju. Kineski turisti se ne mogu smatrati nasilnim, ali imaju reputaciju da su bučni i grubi.

Srbija i Kina

Beograd je prvi evropski grad sa prijateljski uspostavljenim odnosima sa Kinom još 1980. godine. Sporazum između Srbije i Kine o bezviznom režimu na neodređeno vreme, koji važi od 2016. godine, postavio je Srbiju među najatraktivnijim destinacijama za kinesko tržište. Veoma pogodna konekcija jeste direktan let koji se vrši svakog ponedeljka i petka na liniji Beograd-Peking koji je uspostavila kompanija Hainan airlines.

U Srbiji  kineski turisti među svim značajnim atrakcijama, vole da obiđu mesto kineske ambasade koja je bombardovana  7. maja 1999. godine, tokom NATO bombardovanja Jugoslavije. Ta lokacija će biti novi Trg srpsko-kineskog prijateljstva, a zgrada bivše ambasade biće Kineski kulturni centar, čija izgradnja je počela 2017. godine, a otvaranje je zakazano za početak  2019. godine.

Hotelijerstvo

Neki hoteli su takođe predstavili programe dizajnirane tako da kineski gosti osećaju posebnu dobrodošlicu i udobnost. InterContinental Hotels Group (IHG) ima najveći aktivni program lojalnosti u Kini, sa dva miliona članova. Hilton nudi Hilton Huaniing program koji naglašava prilagođeno iskustvo specijalno za goste iz Kine.Trenutno ovaj program ima skoro 150 lokacija hotelskog lanca Hilton u 39 zemalja koje su popularne među kineskim putnicima, uključujući i gradove poput Tokija, Seula, Londona, Pariza, Njujorka i San Franciska. Hyatt je nedavno predstavio Hyatt Nin Hao program, novu inicijativu prilagođenu kineskim gostima koji putuju u inostranstvo, u 42 hotela širom sveta. Hotelski lanac Marriott je takođe usvojio program za kineske turiste ”Li Yu” koji se praktikuje u 40 hotela ovog lanca širom sveta. Prilagođeni program koji nude najveći hotelski lanci obuhvata tri ključne tačke na koje je stavljen akcenat u prilagođavanju usluge kineskim turistima, a to su: check in/check out usluga, room service i doručak.Takođe, svi hoteli koji su implementirali program imaju bar jednog zaposlenog koji tečno govori kineski.

Navike na poslovnim sastancima

Kineski poslovni ljudi očekuju da ste pripremljeni za dogovoreni sastanak sa adekvatnim materijalom u crno-beloj boji. Kratki razgovor se smatra posebno važnim na početku sastanka. U poslovanju vole da prolongiraju donošenje odluka, kako bi uspostavili snažnije veze i upoznali drugu poslovnu stranu kroz nekoliko sastanaka. Pokazivanje previše emocija može imati negativan uticaj na poslovne pregovore. Poslovni ljudi u Kini obično ulaze u salu za sastanke vodeći računa o hijerarhijskom poretku. Prvi koji uđe u prostoriju je glavni u delegaciji. Najbolje je zakazati poslovni sastanak tokom perioda od aprila do juna i od septembra do oktobra. Rukovanja su česta, ali sačekajte da vaš kineski kolega učini pokret. U kineskoj kulturi pitanja ”Da li si jeo?” ili ”Gde si bio?” prijatnosti su ekvivalentne tradicionalnom”Kako ste?” u kulturi na engleskom jeziku. Jednostavno odgovorite ”da”ako ste jeli, čak i ako niste ili samo kažite ”hvala!” Kašnjenje je ozbiljan prekršaj kineske poslovne kulture. Kartica se daje isključivo koristeći dve ruke, a prima sa pažljivim posmatranjem na nekoliko trenutaka. Zvanična politika kineskog poslovnog bontona zabranjuje poklone. Gest se smatra podmićivanjem, što je nezakonito u zemlji.

Tekst pripremila: Ivana Milojević

Ostavite komentar

avatar